کمیتۀ حمایت از احضارشدگان

کمیتۀ حمایت از دانشجویان احضارشده به کمیتۀ انضباطی دانشگاه تهران

کمیتۀ حمایت از احضارشدگان

کمیتۀ حمایت از دانشجویان احضارشده به کمیتۀ انضباطی دانشگاه تهران

اسفند سال 1387 بود که حجم اقدامات فراقانونی کمیتۀ انضباطی دانشگاه تهران به جایی رسید که دانشجویان دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران را مجاب کرد تا کمیته ای تحت عنوان «کمیتۀ حمایت از احضارشدگان» برای حمایت از همۀ دانشجویان احضارشدۀ دانشگاه تهران به کمیتۀ انضباطی تشکیل دهند. این کمیته که تا خرداد 1389 رسما به کار خود ادامه داد توانست در موارد متعددی در مقابل فرایندهای غیرقانونی بایستد و از دانشجویان حمایت کند.
اما پس از 7 سال، بازهم در اسفند ماه و بازهم در دانشکدۀ علوم اجتماعی، احضار شتاب زده و غیرقانونی 11 تن از دانشجویان این دانشکده در کمتر از یک ساعت در تاریخ 18 اسفند 1394 و مسائلی که پیرامون آن رخ داد، ما را به این نتیجه رساند که نیاز برای احیای این کمیته بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. «کمیتۀ حمایت از احضارشدگان» پس از وقفه ای پنج ساله، از اسفند 1394 فعالیت خود را از سر گرفت.
ehzarshodegan@gmail.com

طبقه بندی موضوعی

۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

به گزارش «کمیتۀ حمایت از احضارشدگان»؛ تنها یک هفته پس از اظهارات مجید سرسنگی، رئیس کمیتۀ انضباطی دانشگاه تهران، در مصاحبۀ با خبرگزاری دانشجو مبنی بر اینکه «بحث احضار دانشجویان به کمیتۀ انضباطی مربوط به سال گذشته است و هیچ دانشجویی اخیراً به کمیتۀ انضباطی فراخوانده نشده»؛ دیروز، چهار‌شنبه 25 فروردین، احضاریۀ دوم چهار نفر از دانشجویان دانشکدۀ علوم اجتماعی از طرف آموزش دانشکده به ایشان تحویل داده شد. جالب این که در احضاریه‌ها ذکر شده بود دانشجویان باید در تاریخ 21 فروردین به کمیتۀ انضباطی رجوع کنند، اما احضاریه‌ها چهار روز بعد از تاریخ مذکور به دست دانشجویان رسید!

این در حالیست که  دبیر کمیتۀ انضباطی پیش از عید در جمع بیش از شصت نفر از دانشجویان اظهار داشت پروندۀ دانشجویانی که به صورت کتبی احضار نشده و تنها با تماس تلفنی مورد احضار قرار گرفته‌اند هم در حال تکمیل است. متاسفانه این اظهارات نشان می‌دهد سیاست پرونده‌سازی برای دانشجویان همچنان ادامه دارد.

امروز چهارشنبه بیش از هفتاد نفر از دانشجویان تصمیم گرفتند برای دومین بار با مراجعۀ جمعی به کمیتۀ انضباطی اعتراض خود به رویۀ سرکوب را نشان دهند. با مشورت دانشجویان، چهار دانشجوی احضارشده برای اطلاع از اتهامات وارده، وارد جلسه با دبیر کمیتۀ انضباطی شدند. دانشجویان تأکید داشتند به استناد مادۀ 47 منشور حقوق دانشجویان وزارت علوم و بند 6 آیین‌نامه انضباطی، در صورت نبود مستندات در پرونده به دفاع از خود نخواهند پرداخت.

مواردی که در تفهیم اتهام به آن‌ها استناد گردید صرفاً گزارش های بی‌اساس و خلاف واقع حراست دانشگاه بود. چهار دانشجوی احضارشده نیز اعلام کردند به دلیل نبود مستندات با توجه به مواد مذکور اتهامات وارده را بی‌اساس دانسته و دلیلی برای پرکردن دفاعیه نمی‌بینند و به جلسه با دبیر کمیتۀ انضباطی خاتمه دادند.

در نهایت دانشجویان در حمایت از احضارشدگان اعلام کردند در این شرایط صدور حکم حتی برای یک نفر از احضارشدگان را غیرقانونی دانسته و در برابر آن سکوت نخواهند کرد، و از نظر آنان پرونده‌ها باید مختومه شوند. شایان ذکر است روند رو به کاهش احضارها در طول یک ماه گذشته (ابتدا بیش از 9 احضار تلفنی، در ادامه 6 احضار کتبی اولیه، و پس از آن 4 احضار کتبی ثانویه) نشان از این دارد که مقاومت‌های دانشجویی در مقابل این رویه‌های غیرشفاف و نگران‌کننده، پیام دانشجویان مبنی بر لزوم توقف رویۀ سرکوب و ارعاب را به مسئولان منتقل کرده است. هرچند خط قرمز اصلی دانشجویان، یعنی صدور حکم در مورد احضارهای اخیر به قوت خود باقیست.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۹۵ ، ۱۷:۲۷

با سلام

گزارش نخستین مجمع عمومی «کمیتۀ حمایت» که در تاریخ 24 فروردین 1395 در دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، از این قرار است:

- کارگروه «فرهنگی» کمیته با حضور بخشی از دانشجویان داوطلب تشکیل شد.

- فعالیت کارگروه «فرهنگی» انجام فعالیت های فرهنگی همچون برگزاری نمایشگاه، تئاتر، و... در سطح دانشگاه به منطور آگاهی بخشی به عموم دانشجویان است.

- کارگروه «حقوقی» کمیته با حضور بخشی از دانشجویان داوطلب تشکیل شد.

- فعالیت کارگروه «حقوقی» برگزاری کارگاه ها و انتشار مطالبی در جهت آگاه سازی دانشجویان از حقوق شان و همچنین تلاش برای کشف مصادیق فعالیت های غیرقانونی کمیتۀ انضباطی است.

- دانشجویانی که مایل به فعالیت داوطلبانه در این کارگروه ها و یا به طور کلی در کمیتۀ حمایت هستند می توانند با این ایمیل در ارتباط باشند: ehzarshodegan@gmail.com

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۵ ، ۲۱:۲۵

پس از 5 سال، دوباره در مقابل روندهاى غیرقانونى مى ایستیم!


نخستین مجمع عمومى کمیته حمایت از دانشجویان احضارشده به کمیته انضباطى دانشگاه تهران


سه شنبه 24 فروردین 1395

ساعت 17:30

حیاط اصلى دانشکده علوم اجتماعى دانشگاه تهران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ فروردين ۹۵ ، ۲۲:۳۷