کمیتۀ حمایت از احضارشدگان

کمیتۀ حمایت از دانشجویان احضارشده به کمیتۀ انضباطی دانشگاه تهران

کمیتۀ حمایت از احضارشدگان

کمیتۀ حمایت از دانشجویان احضارشده به کمیتۀ انضباطی دانشگاه تهران

اسفند سال 1387 بود که حجم اقدامات فراقانونی کمیتۀ انضباطی دانشگاه تهران به جایی رسید که دانشجویان دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران را مجاب کرد تا کمیته ای تحت عنوان «کمیتۀ حمایت از احضارشدگان» برای حمایت از همۀ دانشجویان احضارشدۀ دانشگاه تهران به کمیتۀ انضباطی تشکیل دهند. این کمیته که تا خرداد 1389 رسما به کار خود ادامه داد توانست در موارد متعددی در مقابل فرایندهای غیرقانونی بایستد و از دانشجویان حمایت کند.
اما پس از 7 سال، بازهم در اسفند ماه و بازهم در دانشکدۀ علوم اجتماعی، احضار شتاب زده و غیرقانونی 11 تن از دانشجویان این دانشکده در کمتر از یک ساعت در تاریخ 18 اسفند 1394 و مسائلی که پیرامون آن رخ داد، ما را به این نتیجه رساند که نیاز برای احیای این کمیته بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. «کمیتۀ حمایت از احضارشدگان» پس از وقفه ای پنج ساله، از اسفند 1394 فعالیت خود را از سر گرفت.
ehzarshodegan@gmail.com

طبقه بندی موضوعی

بیانیۀ شوراهای صنفی خوابگاه‌ها و دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران

در اعتراض به احضارهای غیرقانونی دانشجویان به کمیتۀ انضباطی

صبح روز سه شنبه 18 اسفند سال 1394، درحالی‌که به ایام نوروز و تعطیلات رسمی دانشگاه نزدیک می شویم، 9 تن از دانشجویان دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران با تماس های تلفنی متعددی به کمیتۀ انضباطی احضار شدند. با احضارهای امروز آشکار است که علاوه بر این که تعداد احضارشدگان سیر صعودی گرفته است، نحوۀ احضارهای غیرقانونی، بیش از پیش در دستور کار کمیته انضباطی قرار گرفته است. دانشجویان که پیش از این به رویۀ احضارهای کتبی بدون  درج موارد اتهامی دانشجو، اعتراض رسمی و مشخصی داشته‌اند، اینک با احضارهای غیرشفاف شفاهی مواجه شده اند. لازم به ذکر است که این قبیل اقدامات، علاوه بر اینکه نفسی غیرقانونی داشته و غیرقابل پذیرش هستند، برای فضای عمومی دانشجویی ماهیتی تشنج‌زا و رعب آور دارند. در کنار این اتفاق، در این روز نیز حکم انضباطی یکی دیگر از دانشجویان فارغ‌التحصیل این دانشکده با عنوان «دو ترم تعلیق اخذ مدرک» - که هیچ پشتوانۀ قانونی‌ای ندارد و خارج از تنبیهات مندرج در آیین‌نامۀ انضباطی دانشجویان است - پس از یک ماه از تاریخ صدور به صورت رسمی به اطلاع ایشان رسید.

این اتفاقات تلخ درحالی رخ می‌دهد که نمایندگان دانشجویان نیز در جلسۀ دوم دی ماه با حضور هیأت رئیسۀ دانشگاه بر این نکته تأکید کردند که روند فعالیت‌های کمیتۀ انضباطی دانشگاه «باید» مطابق قانون باشد و ریاست دانشگاه نیز متعهد شدند که اقدامات غیرقانونی درباب احضار دانشجویان به کمیتۀ انضباطی متوقف می شود. اما متأسفانه بعد از گذشت کمتر از سه ماه از آن جلسه شاهد ادامۀ فرایندهای غیرقانونی در این رابطه بوده‌ایم.

ما دانشجویان ضمن اعلام اعتراض صریح خود به این فرایندها و مخصوصاً اتفاقات 18 اسفند، خواستار توقف فوری این فرایند و پاسخگویی شفاف دربارۀ چرایی آن بوده و این احضارهای غیرقانونی که با هدف سرکوب فعالیت‌های دانشجویی انجام می‌گیرد را به رسمیت نخواهیم شناخت.

18 اسفند 1394

شورای صنفی خوابگاه های دانشگاه تهران

شورای صنفی دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی