کمیتۀ حمایت از احضارشدگان

کمیتۀ حمایت از دانشجویان احضارشده به کمیتۀ انضباطی دانشگاه تهران

کمیتۀ حمایت از احضارشدگان

کمیتۀ حمایت از دانشجویان احضارشده به کمیتۀ انضباطی دانشگاه تهران

اسفند سال 1387 بود که حجم اقدامات فراقانونی کمیتۀ انضباطی دانشگاه تهران به جایی رسید که دانشجویان دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران را مجاب کرد تا کمیته ای تحت عنوان «کمیتۀ حمایت از احضارشدگان» برای حمایت از همۀ دانشجویان احضارشدۀ دانشگاه تهران به کمیتۀ انضباطی تشکیل دهند. این کمیته که تا خرداد 1389 رسما به کار خود ادامه داد توانست در موارد متعددی در مقابل فرایندهای غیرقانونی بایستد و از دانشجویان حمایت کند.
اما پس از 7 سال، بازهم در اسفند ماه و بازهم در دانشکدۀ علوم اجتماعی، احضار شتاب زده و غیرقانونی 11 تن از دانشجویان این دانشکده در کمتر از یک ساعت در تاریخ 18 اسفند 1394 و مسائلی که پیرامون آن رخ داد، ما را به این نتیجه رساند که نیاز برای احیای این کمیته بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. «کمیتۀ حمایت از احضارشدگان» پس از وقفه ای پنج ساله، از اسفند 1394 فعالیت خود را از سر گرفت.
ehzarshodegan@gmail.com

طبقه بندی موضوعی

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری آنا، به گفته دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، دیروز 9 نفر از دانشجویان این دانشکده با تماس تلفنی به کمیته انضباطی این دانشگاه احضار شدند. احضار فعالان فرهنگی و صنفی این دانشکده همگی در یک ساعت صورت گرفت؛ شکلی از احضار که جدا از خود احضارها، دانشجویان آن را دارای پیامی ناخوشایند می‌دانستند.

به همین خاطر شورای صنفی این دانشکده امروز، بیانیه‌ای صادر کرد و احضارها را غیرقانونی خواند و نسبت به افزایش تعداد آن‌ها ابراز نگرانی کرد.

در همین‌باره مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت که اکثر افرادی که احضار شده‌اند شاکی خصوصی دارند و نباید این احضار‌ها را به محدود کردن فضای دانشگاه تهران ربط داد.

او به خبرنگار آنا گفت: «احضار شدن به کمیته انضباطی امر معمولی است. قاعدتا اگر دانشجویی تخلفی انجام داده باشد یا اینکه کسی از دانشجویی شکایت داشته باشد برای ارائه توضیحات به کمیته انضباطی احضار می شود. همه باید تابع قوانین دانشگاه باشیم، هرکسی قوانین را که عصاره نظام جمهوری اسلامی ایران است زیر پا بگذارد باید پاسخگو نیز باشد.»

او ادامه داد: «فراخوانده شدن از سوی کمیته انضباطی به معنای گناهکار بودن فرد نیست، احتمالا شکایتی از کسی صورت گرفته و نیاز به توضیحات دارد. انتشار بیانیه و ذکر اینکه فعالیت های کمیته انضباطی در راستای محدود کردن فعالیت های دانشجویی است، کار درست و اخلاقی نیست، چون در اکثر موارد این افراد شاکی خصوصی دارند.»

سرسنگی افزود: «در ضمن کار کمیته انضباطی رسیدگی به شکایات است و هر دانشجویی در هر دانشکده ای اگر تخلفی مرتکب شود یا کسی از او شکایت کند برای ارائه توضیحات احضار می شود.»

سرسنگی البته احضار این دانشجویان از یک دانشکده را ابتدا «اطلاعات غلط» و بعد «تصادفی» خواند: «اینطور نیست که همه کسانی که احضار شده‌اند دانشجوی دانشکده علوم اجتماعی باشند، شاید دوستان اطلاع ندارند. بالاخره کار کمیته انضباطی رسیدگی به شکایات است؛ حالا امکان دارد این دانشجو از هر دانشکده‌ای باشد.»

اگرچه کسب اطلاع خبرنگار آنا نشان می‌دهد که احضاریه‌های کمیته انضباطی تنها برای 5 نفر از این 9 نفر امروز به دستشان رسیده است و البته نفر ششمی خارج از این 9 نفر هم به کمیته انضباطی احضار شده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی