کمیتۀ حمایت از احضارشدگان

کمیتۀ حمایت از دانشجویان احضارشده به کمیتۀ انضباطی دانشگاه تهران

کمیتۀ حمایت از احضارشدگان

کمیتۀ حمایت از دانشجویان احضارشده به کمیتۀ انضباطی دانشگاه تهران

اسفند سال 1387 بود که حجم اقدامات فراقانونی کمیتۀ انضباطی دانشگاه تهران به جایی رسید که دانشجویان دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران را مجاب کرد تا کمیته ای تحت عنوان «کمیتۀ حمایت از احضارشدگان» برای حمایت از همۀ دانشجویان احضارشدۀ دانشگاه تهران به کمیتۀ انضباطی تشکیل دهند. این کمیته که تا خرداد 1389 رسما به کار خود ادامه داد توانست در موارد متعددی در مقابل فرایندهای غیرقانونی بایستد و از دانشجویان حمایت کند.
اما پس از 7 سال، بازهم در اسفند ماه و بازهم در دانشکدۀ علوم اجتماعی، احضار شتاب زده و غیرقانونی 11 تن از دانشجویان این دانشکده در کمتر از یک ساعت در تاریخ 18 اسفند 1394 و مسائلی که پیرامون آن رخ داد، ما را به این نتیجه رساند که نیاز برای احیای این کمیته بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. «کمیتۀ حمایت از احضارشدگان» پس از وقفه ای پنج ساله، از اسفند 1394 فعالیت خود را از سر گرفت.
ehzarshodegan@gmail.com

طبقه بندی موضوعی

احضارهای گروهی، شتاب‌زده و فراقانونی چه معنایی می‌دهد؟

صبح روز سه‌شنبه 18 اسفند 1394، در عرض یک ساعت 9 تن از دانشجویان دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران – که بخشی از آنان از اعضای شورای مرکزی شورای صنفی این دانشکده بودند - با تماس‌های متعدد تلفنی به کمیتۀ انضباطی احضار شدند. دانشجویان از اشخاص تماس‌گیرنده می‌خواستند که به فرایندهای قانونی احترام بگذارند و احضارها را کتباً و مطابق قانون ابلاغ کنند، نه به صورت تلفنی و با لحنی تشنج‌زا. عصر همان روز شوراهای صنفی دانشکدۀ علوم اجتماعی و خوابگاه‌های دانشگاه تهران در بیانیه‌ای این احضارها را محکوم کرده و خواستار این شدند که کمیتۀ انضباطی دانشگاه تهران به قانون پایبند باشد و صریحاً اعلام کردند که هیچ رسمیتی برای احضارهای تلفنی قائل نخواهند بود.

در نهایت اما ظهر روز بعد، چهارشنبه 19 اسفند، احضاریۀ کتبی 5 تن از 9 دانشجویی که روز گذشته تلفنی احضار شده بودند به‌علاوۀ احضاریۀ یکی از دانشجویان که روز گذشته با او تماسی گرفته نشده بود به دست آنان رسید. دانشجویان که از این روند متعجب و البته به شدت به آن معترض بوده و آن را مصداقی از سرکوب و تشنج‌زایی در فضای دانشگاه می‌دانستند، کمتر از دو ساعت پس از دریافت احضاریه‌های کتبی با جمعی 60 نفره از دانشجویان در کمیتۀ انضباطی دانشگاه تهران حاضر شدند و ضمن اعلام اعتراض خود به اتفاقات اخیر، خواستار ملاقات مسئولین کمیته و دریافت پاسخ‌های شفاف در این رابطه شدند.

در ابتدا نگهبانان کمیتۀ انضباطی مدعی شدند که وقت اداری به پایان رسیده است و ساختمان تعطیل است، درحالی‌که حدود یک ساعت به پایان وقت اداری باقی مانده بود. دانشجویان معترض اما با این پاسخ قانع نشدند و بر خواستۀ خود پافشاری کردند تا در نهایت پس از دقایقی دبیر کمیتۀ انضباطی دانشگاه تهران، دکتر ملی در دفتر خود حاضر شد تا پاسخگوی دانشجویان باشد.

شروع گفتگو البته با جملاتی از سوی دبیر کمیتۀ انضباطی دانشگاه تهران همراه بود که موجب تعجب بیش از پیش دانشجویان شد، ایشان مدعی شدند که تعداد احضارشدگان دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران نه 9 تن، که 11 تن است و فعلاً برای شش نفر از آنان احضاریۀ کتبی صادر شده و به زودی برای پنج نفر باقی‌مانده نیز احضاریه صادر خواهد شد. و این یعنی تعداد احضارشدگان به کمیتۀ انضباطی دانشگاه تهران نسبت به روز گذشته افزایش یافته بود.

دانشجویان معترض مصادیقی از اقدامات فراقانونی کمیتۀ انضباطی از جمله احضار با تماس تلفنی و عدم درج مورد اتهامی در احضاریۀ کتبی را به دبیر این کمیته گوشزد کردند که در پاسخ ایشان مدعی شد همۀ این اقدامات قانونی است. و وقتی دانشجویان خواستند که به قانون موردنظر ارجاع دقیق داده شود، پاسخ روشنی از ایشان دریافت نکردند. در صورتی که ارجاع دانشجویان برای غیرقانونی‌بودن این اقدامات به آخرین شیوه‌نامه‌های انضباطی‌ای بود که در دسترس عموم دانشجویان قرار دارد.

در ادامه دانشجویان احضارشده خواستار این بودند که اتهام آنان در جمع دانشجویان معترض مطرح شود و حاضر شدند کتباً تعهد بدهند که اتهام‌شان هرچه باشد هیچ مشکلی با عمومی‌شدن آن ندارند، چراکه دانشجویان احضارشده قویاً معتقد بودند به‌جز فعالیت‌های صنفی و فرهنگی، هیچ فعالیتی نداشته‌اند. اما دبیر کمیتۀ انضباطی از ارائۀ دلایل احضار دانشجویان نیز سرباز زد. در نهایت دانشجویان احضارشده خطاب به دبیر کمیتۀ انضباطی اعلام کردند که تا زمانی که اتهامات آنان رسماً در حضور جمع و یا به‌طور کتبی و دقیق به دست‌شان نرسد به این فرایند فراقانونی تن نخواهند داد.

شنیده‌ها حاکی از این است که شوراهای صنفی دیگر دانشگاه‌های کشور نیز صریحاً به اتفاقات اخیر دانشگاه تهران معترض بوده و آن را آغازی برای سرکوب فعالان دانشجویی در ابعاد گسترده‌تر دانسته، و به زودی بیانیه‌ای در اعتراض به این اتفاقات صادر خواهند کرد.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی